Thursday 21 July 2011

Makcik... Makcik...


Pertama sekali aku rasa kesian sangat kat makcik ni. Dah-lah dia tak ada duit boleh pulak mahkamah majistret  saman RM250 semata-mata sembunyikan kematian si arwah. Agak marah dengan tindakan mahkamah. Agak-agak-lah kot ye pun kau nak saman. Tak ada hati perut gamak-nya.

Aku tak puas hati lagi. Teruskan baca lagi sambil marah kat Mahkamah Majistret. Aku baca sampai habis.

Nahhhh! Sekarang aku pulak rasa naik hangin dengan makcik. Memang patut (kot) makcik kena saman. Ada ke patut kau bungkus mayat suami kau dengan plastik sampah dan biarkan membusuk tepi pokok pisang.

Ahhhh. Aku marah. Terkesima aku dengan tindakan (bagi aku hilang rasional dan tiada perikemanusiaan) makcik. Makcik Zaini namanya.

Aduhhh. Makcik, tolonglah rasional. Ini hal BESAR, berkaitan pengurusan jenazah. Jenazah. Faham tak? Kita ada agama. Agama Islam. Uruskan jenazah bukan seperti uruskan bangkai kucing yang mati akibat dek kena kurap mahupun tercekik tulang ikan ketika sarapan. Kena uruskan secara Islam. Mandikan, kafankan, sembahyangkan, kebumikan dan sehinggalah talkin.

Alasan dia, “Malu minta pertolongan orang sekeliling/orang kampung” - Tak salah minta tolong. Dah nama-nya pun mintak tolong. Kenapa perlu malu?Lagi malu kalau dibiarkan busuk tak terurus. Masyarakat sekeliling pun tidaklah kejam sanggup biarkan tanpa diurus. Gila nama-nya tu. Tanya-lah siapa pun. Tidak kira dia kera sumbang, haji bakhil mahupun penyangak seantero sekalipun jika dikhabarkan kematian pasti-nya akan tolong. Sekalipun tidak, dia tolong bagi tau ketua kampung atau pun JKKK. Sekurang-kurang-nya jenazah itu diuruskan sempurna.

Alhamdulillah. Hebat kuasa Allah. Akhirnya jenazah selamat disemadikan. Ya makcik saya setuju dengan orang kampong prihatin itu, jangan malu minta pertolongan.Makcik. Makcik. Saya kesian dengan makcik sebenarnya. Maaf saya rasa bengang tadi. Semoga makcik tabah. Juga, lebih rasional. Aman.




Insya-Allah, arwah sentiasa dicucuri rahmat Allah. Al-Fatihah.  

2 comments:

  1. ler mak cik ni tak tau ke pengurusan jenazah ni fardhu kifayah..? kalo tak dibuat beramai2...cukop la sorang yg uruskan...kalo jenazah seorang islam tak diuruskan sempurna satu kampong dapat dosa... kalo yer pon takde duit nk... khairiah kat masjid mesti ader tabung yg blh belikan kain kafan... ermm.. mungkin la mak cik ni buntu..tak tau nk wak aapa agaknyer...Alhamdulillahh...TUhan tak sia2kan hambanya..pak cik ni (org islam) terpelihara dirinya smpi mati..

    ReplyDelete
  2. Itu lahhh. Sabar aje lah makcik tu.Akhirnya, Alhamdulillah semua selamat.

    Tahniah kak kin jadi orang ketiga komen :D

    ReplyDelete