Monday 8 August 2011

Soalan dari hati untuk DIA.


Sabtu. Malam.

On the way pergi terawikh, surau seberang jalan. Lalu depan kubur. Gelap. Sayup-sayup je lampu jalan sumbang cahaya. Tapi…

Dalam kubur lagi gelap. Sorang-sorang. Tiba-tiba dalam hati kata, “Macam mana la agak-nya kalau aku dalam sana? Apa nasib yang aku terima? Baik atau sebaliknya? Wallahu’alam.”

Sayu…

Balik dari surau pulak, teringat arwah atok kena langgar lari. Masa tu arwah nak pergi terawikh. Surau yang sama. Arwah terima ajal dalam keadaan macam tu. Aku, macam mana pula ceritanya? Lagi sekali, Wallahu’alam. Rahsia Allah yang tiada siapa tahu. Hanya DIA.

Sayu…

Sungguh walaupun rumah aku berhadapan kubur, tak pernah (kot) aku terfikir soalan tadi. Tak pernah rasa sayu macam itu. Naifnya aku. Kerdilnya aku.






Al-fatihah untuk semua arwah Muslimin dan Muslimat

1 comment:

  1. Aku pun slalu tertanya-tanya..mcmna la kita di akhirat nnt..Subahanallah....

    ReplyDelete